Så lige det sidste billede fra Paris

                                                         Marseilles - lès - Aubigny den 7. juni 2019

Regnvejr er skrivedag og i dag regner det og det er koldt, vi har dog sejlet lidt 7 sluser og 25 km og nu fryser vi.

Vi forlod Paris den 31. maj, videre ad Seinen den hedder Haute Seine på dette stykke indtil den deler sig i Petit Seine og Canal du Loing og vi skal ad Canal du Loing.

Opholdet i Port de L' Arsenal kostede € 27,- i døgnet med det hele og det er rimeligt for en plads midt i Paris, det er også eftertragtet, vi kunne ikke få vores ophold forlænget da pladsen allerrede var lejet ud til en anden.

Turen ud af Paris er ikke helt så flot som ind til Paris det bliver hurtigt til byggepladser og industri, på et tidspunkt kunne vi inden for synsvidde se 5 betonværker. Det grimme bliver dog hurtigt afløst af mere grønt og pænt, der er et par lette sluser og kun lidt trafik. Da vi skulle gennem den sidste sluse den dag blev vi dog bremset for der kom en piniche og de har førsteret så vi måtte vente så troede vi det var vores tur kom der en til så vente igen og nu, men nej atter en og så lagde vi til ved kajen ikke længere den dag. Det endte også med at blive en god beslutning, der lå 2 franske både i forvejen og de var flinke vi blev inviteret på en drink om aftenen og det blev til flere og lidt grill mad på fordækket af den ene motorbåd, ret stor. Jeg havde taget en Gl. Dansk med, for lidt fra Danmark skulle de smage, der var meget stor uenighed om smagen. Hyggelig aften.

  • Man bader ikke i Seinen og så må man jo bygge en flydende svømmehal.

  • Det er da godt de har sådan et på Seinen så kan man da finde vej.

  • Der er mange flotte broer i Paris.

  • Sluserne er stadig store. 172 x 12 m

  • Ja de sejler skam med sejl ?

  • Hyggelig aften.

Efter en lang og meget varm dag, forfriskninger under et træ, i skygge.

Her på Haute Seine er der stor trafik af peniciher altså lange smalle skibe med lav dybdegang og styrhus der kan hejses op og ned, de store er 125 x 11,5 x 1,6 m og dybdeganger er fuld lastet. Så er der dem på 125 m der skubber en tilsvarende foran sig, nogle har også en på siden det bliver nogle uhåndterlige kasser, men det går fint for dem de manøvrer fint ind i sluserne godt  nok er de beregnet til at glide op af slusevæggen og hinanden.

Derudover besejles kanalen af turbåde, de tager ingen hensyn og så af hotelskibe med gæster der bare spiser og drikker og vinker, nogle sejler også tomme mens gæsterne cykler til næste destination og så spiser pg sover de ombord. Skibene er ofte ombyggede peniciher, dem på 40 m længde for de kan sejle videre i de mindre kanaler så som Canal de Loing der hvor vi også skal sejle.

Sejladsen i de forskellige kanaler er bestemt af slusernes størrelse, der næste lange stykke er sluserne 40 x 5,5 m og en garanteret dybde  1,8 m og den har holdt nogenlunde indtil videre. Jeg talte med en skipper på et hotelskib som lå foran os og han sagde at  i ikke skulle være for tæt på for han lavede ophobning på bunder af sand og mudder, efter han listede ud af slusen og gav gas kom der en bule, den udjævner sig igen, men vi prøvede og det var rigitg hvad han sagde vi havde en berøring og det er den eneste, vi sejler på 2,0 til 2,5 m vand og der er garanteret 1,8 m så det er fint, ved brinkerne er der dog noget lavere kun få steder kan vi lægge til.

  • Her var der lige nøjagtig dybt nok helt inde ved bredden.

  • Her cykel piniche på vej ind i en sluse.

  • Og nu er den sluset ned.

  • Vores fenderbrædt er ikke godt nok, så jeg måtte på tømmerhandel efter træ til to nye.

  • De kan også bruges til falereb når i ikke kan komme helt ind til brinken.

  • Her er da pænt, selv om det er en lang lige kanal.

  • Nogle sluser er meget høje, op til 5 m, så er vi små.

  • Det er hårdt arbejde med alle de sluser så derfor må vi gerne.

  • Hyggeligt

Slusemand på arbejde.

Vi er nu kommet til Canal de Braire, 54 km lang og 32 sluser det kan tage pusten fra enhver, men her er så smukt og var det ikke for motoren kunne vi høre fuglefløjt hele dagen. På dette stykke er der blevet lidt lavere og det både vand og broer, men stadig ingen problemer.

Her er mange sluser betjent det vil sige når vi kommer ind står der en mand/dameog tager imod fortøjninger, der trækkes op med en bådshage, gør fast. Så lukker han de åbne sluseporte en af gangen og han må udenom slusen hver gang, så lukker han vand ind, sommetider dog kun fra en side, når slusen er fuld skal portene åbnes igen en af gangen og uden om, men de gør det med godt humør og de er klar når vi kommer og de ringer til den næste at vi er på vej så slusen er klar. Der er også menner, middagspausen fra 1200 til 1300 den holder de på, godt og vel. Mange sluser er dog også automatiserede eller ved at blive det, så skal han kun tage imod fortøjningen og sætte hele processen igang og så kører det. Og han har tid til at betjene flere sluser så kan vi følges ad et stykke tid. Nogle steder har vi haft en fjernbetjening og så styrer vi selv det hele.

 

  • Gammelt sluseanlæg. Nu er der 6 sluse lige efter hinanden bare størrer.

  • Ikke alle husbåde er lige heldige.

  • Aquadugt til Canal Lateral a la Loire det er da noget af en velkomst, forøvrigt bygger af Eifel, ja ham med tårnet.

  • Så er der ny energi, vi kunne også have fået en rundvisning.

  • Her drysser så meget hvidt fnuller så det ser ud som der er is på vandet.

  • Vi må håbe at kanalvæggen holder !!

Det er jo ikke bare sjov det hele, vi er nødt til at røre os når vi ligger stille vi går og cykler en del, jeg føler efterhånde at jeg er gået lige så langt som vi har sejlet, næsten helvvejs gennem Frankrig det kan ses på livremmen så det er ikke så galt. Somme tider er der nogen der synes at det er fantastisk det med at sejle og ja vi drøner jo af sted med 10 km i timen, vi kunne have cykler turen dobbelt så hurtigt🙂

Mens vi sejler går tiden med udsigten og så skal der jo styres når kanalen kun er 10/15 m bred og  min 1. styrmand skal holde øje med hvor langt vi er, det foregår ved at alle broer og sluser krydses af i en detail kortbog så vi hele tiden kan være klar til næste sluse der kommer lige om hjørnet.

Det slutter for denne gang, jeg håber i har fornøjelse af at læse om vores tur, er der noget i vil have uddybet så skriv på denne side eller på mail.

Og til ham der spurgte hvordan man vender et tov og dermed giver det et forlænget liv kan jeg svare at der måske skulle have stået: endevender så håber jeg det giver mening.

Der er ikke indlagt nogen video