Ja der er en Albin Viggen, det er sejt, og til dem der ikke ved hvad det er så er båden 24 for uden nogen bekvemmeligheder og med påhængsmotor.

                                      Port st. Louis den, 17. juli 2019

Endelig er vi kommet til Middelhavet vi har dog ikke set det endnu, men vandet har fået en anden farve og er blevet lidt salt, vi har mødt en Dansk båd der også er kommet helt herned, se lige billedet.

Yurny Maria og Jens har faktisk tænkt sig at fortsætte syd på langs kysten til Spanien og så må vi se, som de siger.

Nå vi var jo hjemme i 2 uger til megen glæde for os og børnebørnene jeg ved ikke med børnene, men skit med dem. Det var også dejligt at gense sit hjem og sove i en ordentlig seng og der var ikke så varme som i Frankrig, vi rejste derfra lige da der blev meldt om op til 45 g så det passede fint.  Vi fik pumpen reperaret og købt lidt reservedele til den hvis det skulle ske igen, det er ellers ikke sådan at flyve med sådan en metaldims, den er meget synlig på skærmen når rygsækken kører igennem og det betød at alt og det var alt blev undesøgt og scannet for narko. Rejen tilbage gik også fint, kun lidt forsinket, men det var Easy Jet så måske forventet, og det er jo billigt.

Lige inden vi rejste hjem kom der en dansk båd til havnen hvor vi lå, vi er ikke forvendt med danske både, dog i Lyon så vi 2 men fik ikke kontakt. Men JustHappy som kom til Condrieu havde lige så stort behov for at tale med andre danskere som os så det blet til et par gode dage, de var/er påvej hjem af floder og kanaler efter at have været på Madeira og såån. Der skulle pakkes lidt sammen mens vi var hjemme, bl.a. skulle cyklerne ned i kistebænken, dem sejler vi ellers med på dækket, der er jo god plads når de der snore og wire ikke er der, det kunne jeg got vænne mig til, nå men cyklerne de stod klar på y-bommen og på mystisk vis fik den ene overbalance og væltede ud i floden, jeg kastede mig ned på maven for at fange den, men for sent, det lykkedes dog at få skubbet lidt til den anden så den fulgte den første ned i flodens grågrønne grumsede vand. Katastrofe, men frem med fiskestangen og den store krog og det lykkedes faktisk at fange dem begge og kun den ene blev taget i dækket med en punktering til følge, billigt sluppet. John Sejr Fra JustHappy er en stor fisker og Bente en glimrende fotograf, men da det er mig der redigerer er billederne blevet slettet.

  • Bente og John, vi er på besøg i JustHappy en Bavaria 38

  • Fantastiske bygninger i

  • Lyon

  • Denne fantastiske kirke i Lyon stå oven på

  • denne lidt mere beskedne kirke, ja det er rigtigt, de står oven på hinanden.

  • Gulvet er noget af det flotteste jeg har set.

Udsigt over Lyon fra kirken

Det var lige et lille spring tilbage, men kirker er vi jo nødt til at se, de lå nærmest på en bjergtop man skal med et lille tog derop som bliver trukket skrå op, på toppen er også et lille Eifeltårn. Udsigten viser Sarone floden nedenfor og det næste grønne bælte er Rohne floden som vi nu sejler på.

Sejlads på Rohne floden er let der er kun ca. 1 sluse om dagen , men de er store ca. 220 m lange og vi bliver sænket mellem 10 og 23 m ned og sommtider sammen med store hotelskibe. Der er stadig pænt, men her i Rohne dalen er der blevet plads til både motorvej og jernbane og det giver noget støj døgnet rundt og der er ikke mange byer så vi ligger ved ventebroerne efter sluserne, Når der nu ingen byer kan man heller ikke få tømt sin holdingtank, det kan man nu ingen steder så det ryger lige ud i den store recipient, det hele, der er heller ingen der bader, det skal dog siges at hver gang der er en sluse er der også et kraftværk med overfald og her bliver de værste urenheder (træer og krokodiller) renset fra og ikke mindst, vandet bliver iltet, vores bad foregår på dækket med vand fra en sort sæk som solen har varmet op i løbet af dagen.

  • Så blev der lappet.

  • 180 m hotelskib in i slusen, jeg tror vi har set 10 forskellige de sejler halvtomme mellem Avingnon og Lyon

  • Som kirkerne er sluserne også imponrerende bygnigværker

  • Sådan laver de skyer i Frankrig.

  • Pullerten lige foran Irene kører automatisk med ned så vi har kun midterfortøjning og har tid til kaffe.

  • Kønt er det ikke med alle de leninger og maste, der er også vindmøller i Rohne dalen ikke kun a-kraft.

  • Der er også rigtig mange borge langs floden, dog i meget ringe stand.

  • Nogle bliver dog vedligeholdt, her i Avingnon

  • Det kniber dog lidt med broen også i Avingnon

På den lille gule i midten bor vores nye venner.

Det er blevet den 14 juli og vi er kommet til Avingnon, vi var blevet advaret om at der var meget dårlige havneforhold i byen, billederne i vores pilotbog viste ellers en flot havn, den var dog skyllet væk i, ja for snart 10 år siden og ikke retableret, vi fik dog en fin plads uden på en kanalsejlermotorbåd med 2 meget flinke franskmænd ombord, de insistedede på at vi gik ret gennem deres cockpit/agterdæk og de fortalte og fortalte, og det på Engelsk hvilket er noget usædvanligt af meget voksne franskmænd, der var teaterfestival i byen i 10 dage en kæmpe fest med optræden overalt hele dagen og natten med. Skal men den vej er det anbefalelsværdigt at afpasse datoen med Festivalen, en kæmpe oplevelse.

Mens vi var der stiftede vi bekendtskal med et nyt fænomen som vi kun har hørt om: Mistralen en nordvestlig vind som blæser gennem Rohne dalen med kulingsstyrke eller mere og det lige i de dage vi var der, men det var varmt og inde bag murene i Avignon, bymidten er helt omkrandset af høje mure nok fra den tid da paven boede der ca. i år 1230. Mistralen varer i 1 - 3 - 6 eller 9 dage denne gang heldigvis kun i 3 dage.

Nu er der kun Arles tilbage vi skal besøge, vi skal se et teater en Romersk kejser har fået bygget for nogle tusind år siden, det skulle have plads til 2000 tilskuere, men igen er havnen skyllet væk så ingen steder at ligge, vi måtte fortsætte til Port St. Louis, sur havnekaptajn så vi fortsatte endnu en mil og ligger nu ved Navy Service, og de har service, kom til middag, masten op på land og på i morgen, super.

  • Den sidste sluse i mange år.

  • Af med masten, kranen er stor nok.

  • Se lige denne, måske 80 fods sejlbåd bygget i stål, det må have lyt grimt.