Cherbourg til Brest

Napoleon var her også i Cherbourg.

Vi er ikke helt i Brest endnu men håber at komme det i morgen eller overmorgen. Det regner stadig så jeg kan ligeså godt skrive lidt mere.

Foreløbig skriver jeg om Cherbourg der var vi den 9. juli, den skrækkelige tur uden om Pointe de Barfleur er overstået uden problemer og vi har fået en fin plads i Cherbourg blandt et par Svenskere og Nordmænd de er alle som os på vej sydpå og har heller ikke helt på plads hvor langt de skal i år, Hugin er her også, men på en stor plads lang fra os. Det med vejret fortrænger jeg sommetider for det regnede også i Cherbourg, det gik over så vi kunne se byen og besøge Carrafour ikke et af de største, men de har meget.

Fik også købt et søkort og en ny solcelleventilator der også er monteret. Det bliver ikke billigere at ligge i havnene, her er vist det dyreste sted vi har været 31,30 € 235,00 kr.men alting er også i orden, du bliver modtaget af en rib og vist på plads og du ligger godt ved store y-bomme, der er el og drikkevand (men ingen slange) på broerne, lækre baderum og opholdsrum, wifi ??? alt incl. i prisen.

Vi havde bestemt os for Alderney og Guernesey som de næste steder, turen til Alderney går forbi det allerværste sted på kysten Cap de la Hauge. Ole fra Sunrise havde advaret os og jeg læste på tidevandstabeller og andet og troede vi kom forbi ved slack, men nej meterhøje bølger på kryds og tværs, men det gik stærkt i medstrømmen og var ovre på 1/2 time, det var så slemt at vi ikke fik fotograferet og vi sejler ikke tilbage.

Alderney har ingen havn, kun en breakwater og så masser af bøjer, noget uroligt, måske var det Fish and Chipsene vi var i land for at få der ikke var helt døde, for vi sov ikke særlig godt. Nu er vi jo kommet til England (kanaløerne) derfor Fish and Chips og bøjefee £ 15,- tro ikke det er billigt bare fordi det er en bøje, derudover £ 2,- pr pers, pr. taxa båd tur i land. Nå læse læse igen på tidevand vi skulle nemlig ud i The Swinge som også kan være ret stærk, jeg regnede ud til at vi skulle sejle kl 1300 og havnefogeden sagde 1250 måske har jeg lært det nu. Også selv om at vi nu har Engelsk sommertid.

Turen til Gyernesey gik fint og vi lagde os ved en venteponton og ventede på at vandet skulle stige så vi kunne komme ind i den rigtige havn i bycentrum. Vi kom ind kl. 2015 så var der vand nok til at sejle over sillen, den mur der forhindre at alt vandet løber ud af havnen ved lavvande. Guernesey har altid stået som noget særligt for mig, ingen tax, palmer og Bergarac (Barneby i ung udgave) det med at der inge tax er opdage vi ikke kun på diesel 60 P = kr. 5,- øv vi kunne kun have 40 liter der er palmer men ingen Bergarac. Til gengæld var der motorløb både på vandet og på vejen, mange fine nye og gamle biler, motorcykler og gokarts. Vi var på en bustur for at se en fin eksotisk have, busturen var ok men haven 👎

Ole har jo anbefalet nogle havne her på dette strøg den næste er Lezardieux en lille havn der ligge oppe på en flod, da vi kom tog vi en bøje lige uden for havnen, det var der ikke nogen der sagde noget til og der var så dejligt som Ole havde beskrevet. Næste formiddag ville vi sejle ind til broen, men det gik ikke der var for meget strøm til at jeg turde så vi fortøjrede ved en venteponton og ventede, igen på at strømmen skulle blive slack og så sejlede vi ind. Senere flyttede vi lidt igen for Hugin anløb og de ville gerne have kajplads, de er 10 med børn barnevogn og alt muligt, halvdelen sejler og den anden halvdel kører, fint arrangement. Så vi gik udenpå så kunne vi komme afsted næste morgen 0630 og få medstrøm ud af floden og lidt medstrøm mod vest til Roscoff hvor vi er nu. Turen hertil blev med meget skiftende vind, men det var dagen med østenvind og det ville vi udnytte mellem 5 og 10 ms sådan ca. når Irene spørger. Byen er iorden og vi kom lige til markedsdagen og som sædvanelig med alt, spændende bare at gå og kigge. Og i dag er det altså der regner og det gør det stadig.

• Alderney med breakwater i baggrunden.

• "havnen" bøjerne på Alderney.

• Fish and Chips uden licens, men værtinden ringede til naboværtshuset og vi fik bragt et krus øl, så skulle vi bare selv tage kruset med tilbage og betale hos naboen, hvilken service.

• Palmer og masser af blomster det må være Guernsey

• Victoria Marina Guernesey, højvande og nat.

• Og nu er det lavvande.

• Den eksotiske have, kaffen var OK.

• En af de store borge på Guernesey.

• Sillen ved lavvande.

• Gammel formel Ford, tror jeg.

• Gammel Golf, ved jeg.

• GoKart, de er seje sådan nogen.

• Ved bøje Lezardrieux.

• Det ser noget underligt ud med afmærkningen når det er højvande.

• De gør noget ud af kirkerne selv i sådan en lille by.

• Østenvinden blev udnyttet.

• 6 østers og 1 glas vin 6 €

• Chokoladebutik, i vinduet er der kæmpe marengs kys.

• Noget af havnen er tør ved lavvande.

• Broerne er boulevarder.