KOMBARDO, let og billigt til København.

                                           Le Havre den, 13. maj 2019

Alt er klar, lejligheden er lukket ned, bilen er klodset op, vi har sagt farvel til de små i Mou og deres forældre. Den 8 april med bus til Smørum hvor der vente flere små og forældre der skal siges farvel til inden vi flyver til Brest over Paris alt i alt en tur på 5 timer.

Og båden stod næsten som forladt, de havde flyttet den nogle pladser, men den stod stadig fint og presenningen over cockpittet var hel, vi havde bestilt søsætning den 11. april så det var bare med at komme igang med rengøring og tilrigning, alt lå nede i kahytten så der kunne vi ikke bo, vi havde booket et hotel hjemmefra lige i nærheden.

Når man rejser og bor på denne måde, uden ret meget plads så er man nødt til at rationalisere med pladsen, så der kom meget med hjem i 2018 da vi havde bilen med, nu havde vi bestemt at vores cykler skulle med og så til turen gennem Frankrig så der var blevet pakket en palle med cykler og når vi så havde en palle så kunne vi lige så godt tage lidt mere med, jeg nævner i flæng, olie, filter, tovværk til sluser, fendere, alt for få øller, tøj, tøj, blade, bøger, kort, tøj, pilotbøger, kanalmast, marinerede sild, vin, beslag til mastestativ, sko, fødselsdagsgaver, ja og nok meget mere for den voksede i højden til 4 pallerammer og så låg på, afsted med Pakke.dk og den stod på havnen da vi kom og så havde vi cyklerne til transport på havnen og til hotellet, smart.

 

  • Hotel 3 B kun til at sove i, men fin morgenmad

  • og prisen var OK

  • Søsætning på minuttet som vi havde bestilt for 1 måned siden

  • Rengøring/oprydning

  • Batteriproblemer

  • Besøg på Oceanariet i Brest blev der også tid til.

Hajer og den slage er det store hit hos de små, billeder af dem er fra Oceanariet

Batteriproblemer, ikke alt godt varer evigt, for en del år siden fik vi foræret 6 fine forbrugsbatterier og de har tjent os godt, men nu hvor vi kom til båden var der ikke meget strøm på så på hovedet i batterikassen og de står altså inde under cockpittet hvilker er smart når det nu er vedligeholdelsesfri batterier, men når der skal laves noget er det meget besværligt  og den kistebænk er altså blevet mindre siden jeg byggede batterikassen, det endet med at 2 batterier blev kasseret og så måtte det være godt og med 4 tilbage kunne det godt gå. Der er ellers solcelle på båden som skulle kunne vedligeholde batteriladningen det gik fint sidste år, men altså ikke i år, og hvad pokker batterierne var fra 2006.

Det var ikke rigtig sejlvejr, det var koldt, det er det forresten stadig så kun en kort tur til Brest Chateau havn 6 mil, men så blev diverse afprøvet og vi kunne gå strøgtur og køre en tur med svævebane tværs over byen og besøge et aktivitetscenter indrettet i gamle værftshaller, meget flot istandsat.

Der er jo også altid lidt der skal laves på en båd når den er over 30 år gammel, der var faktisk nogle snore der skulle skiftes, nogle blev dog kun vendt så kan de tage et par år mere.

Selv om det ikke var sejlvejr kan man altid sejle til Careret sur Meer for der er jo dejligt og det er kun en tur på ca. 8 mil og det gjore vi så og vores plads var ledig. I den periode vi var der var der meget stor forskel på høj- og lavvande, ja det skifter hele tiden (tag et tidevandskursus) det var så højvandet at byens vartegn 4 fiskekutter vrag var lige ved at sejle væk de blev dog fortøjret.

Og der kom så nogen der sagde dav og det er jo altid hyggeligt at møde nogen hjemmefra, og dem her var fra Skive,jeg tror også at Karina og Thomas gerne ville møde nogen hjemmefra, dem havde de ikke set så mange af det sidste år, de sejlede hertil, men det gik åbenbart for langsomt for de fløj videre til flere forskellige steder i Europa, Grand Canaria, Egypten, Portugal og vist også Grækenland og nu var de tilbage i båden sammen med deres 3 børn.

Vi besluttede at følges da vi skulle samme vej.

  • Tur med gondolen, det er altså den anden

  • Fra aktivitetecentret i Brest

  • Udsigt fra gondolen

  • Lavvande i havnen

  • Højvande

  • Selv FAXE er repræsenteret i CmSM