Vest på igen

"Så vender vi kajakken"

Det er som om vi nu er på vej hjem, vi har sejlet ca. 1300 sm og nu skal vi til at sejle vest og sydpå, næste destination er Mariehamn på Ålandsøerne, nu skulle vi til at sejle skærgårdssejlads det havde vi ventet på og også gummiknallerten den havde også sejlet ca. 1300 sm på slæb efter OcEan den skulle nok også i brug.

Vi havde fået et par gode stedet på vejen, bl.a. Elisari skulle være helt fantastisk, men den position vi havde fået oplyst lå inde i en sivskov, så kunne det passe ? heldigvis kom en finne forbi og han sejlede rask ind i skoven og os efter, han blev dog noget afvisende da vi fulgte ham, PRIVAT i skal sejle den anden vej, nå ja vi prøvede, os forrest så Brunhilde med 1,8 m og bagerst Roxan med 2,0 m masser af vand og efter 1 mil kom en fin havn med plads til ca. 100 både midt i en skov fantastisk.

• Turen ind til Elisari.

• De går ikke ned på udstyr de Finner, indenbordmotor og 2 påhængsmotorer.

• Fine broer og bøjer i skoven.

Når man er på de kanter skal men besøge Hønø, stor havn, lille by, havnen er kendt for store kapsejlarrangementer og der havde netop været 6 og 8 M stævne vi havde mødt flere på vej mod havnen, meget flotte både flere med egen rib der sejlede med, fine sejl og sorte master jo jo.

En dag er nok, vi skulle videre ud i den åbne Finske skærgår, der er ikke skærgår som vi kende fra Sverige, men mere spredte øer med hver deres lille havn, inden da havde vi været i en meget fin lille vig med en flydebro, igen privat vi måtte ikke ligge der selv om dere var rigelig plads så det blev for anker også ok, for det går jo fint med den nye kæde og spil, rustfri kæde skal alle sejlere have lov til at prøve mindst en gang i deres liv, den kører bare og ingen mudder på kæden, kun på ankeret.

• Jan, Carsten, Ulla og Irene

• Alberte, Mads, Søren og Jeanette

• Det er da noget af det vi drømmer om hele vinteren.

Gad vide hvordan de er endt der.

Det næste sted blev en lille ø, Jurmon, utroligt at nogle kan opretholde livet der lidt får, 4 lamaer og garnfiskeri fra åben jolle, men selvfølgelig nogle turister om sommeren bl.a. fuglekiggere, der må være nogle særlige fugle der.

På vores vej mod Mariehamn havde vi en overnatning i Sandvig på øen Hamno, stor beskyttet vig med 5 FTLF både på anker. En af bådene, Gvendoline M sejlede med gæster i denne periode var der Igor fra Rusland, Debbi fra USA men bor i Holland og Niel fra Skotland men bor i Findland, meget international besætning og så selvfølgelig skipper Kim fra Sjællands Odde. Men det er Niel det drejer sig om han kunne ikke længere undvære badstuen så han havde reserveret den lokale badstue og inviteret alle herrene i badstue, der havde vi en hyggelig eftermiddag, jeg tror også pigerne synes det var sjovt at følge med i når vi skulle i vandet.

På turen fra Sandhamn til Degerby er der et lille men, jeg havde planlagt turen gennem en smal spændende skærgår, Ulla synes også at det var fint og Carsten havde kontrolleret dybderne alt OK, men på vej ind i det smalle blev vi på VHF gjordt opmærksom på at der vist nok var en bro 5 m høj der ikke kan åbnes, det er utroligt så mange der lytter på VHF der var mange billige kommentarer da vi blev nødt til at sejle uden om.

Efter Hamno blev det Degerby, også et fint lille sted med hyggelig grilplads som blev udnyttet til samvær med Caroline, Marianne, Brunhilde og Panterra.

Vi er i en periode med meget fint vejr så også i næste havn Rødhamn, var der fælles gril med de FTLFer der var der, denne aften med nogle nye, Anne Christine, Hoppen, Vishnu, Cashja, Bourne Vista og Brunhilde.

Nu kunne det endelig blive Mariehamn.

• Sandhamn, Hamno

• Kirke på Hamno

• Rødhamn

Mariemamn

Mariehamn endnu en af de ni hovedstæder vi skulle besøge, det er sådan lidt en tilnærmelse, Greifswald er ikke en rigtig hovedstad, men hovedstad for Meklenburg Forpommeren så det går og Kaliningrad er den gamle Køningsberg som var hovedstad i Østpreussen, men resten er gode nok og vi kan endda lægge København til så vi kommer op på ti hovedstæder.

I Mariehamn lå vi i Østhavnen fin havn med alt, det er efterhånden også blevet dyrt, havnepenge er ca. kr 200,- det er jo noget mere end hjemme og så var prisen endda forhandlet lidt ned i hvert fald for de store både.

Alt i alt et fint sted der var også fælles spisning i den mest berømte resturant på Ålandsøerne, fin mad dårlig servering.

På skippernmødet her kom så den endelige afstraffelse af min lille navigationsfejl, etapens bommert, mange ord om mine evner, heldigvis var jeg forberedt så jeg kunne tage til genmæle. Palby Marine har været sponsor på gaver til de dygtige, de flinke, de hjælpsomme og de uheldige, flot af Palby jeg fin en redningsvest der skulle kunne redde mig fra lignende uheld i fremtiden.

Vi blev en dag extra for at kunne besøge marinemuseet hvor bl.a. Pommeren det meget store sejlskib indgår, og vi skulle også handle. Sidst på dagen fandt vi en lille bugt hvor vi kunne ankre inden turen til Sverige,

• En rigtig styrmand på Pommeren

• Der er to dæk over hinanden

• Restauranten i Mariehamn

Willan vas here

Første anløb i Sverige var en meget lille bugt som Napoleon havde brugt til kaperskibe, eller var det Tordenskjold, nej det var Napoleon og gasterne havde haft god tid for flere steder havde de hugget navne og årstal ind i klippen.

Når man anløber sådan et sted er det dejligt at blive inviteret på kolde øl og endnu bedre er at værten kan huse os alle når det begynder at regne, tak til Roxan (X 43)

Det blev til endnu et ophold for anker inden Stokholm, det med regnen var en eller anden form for uheld for vejret var rigtig godt i denne periode.

Den 13. august ankom vi til Stokholm, til Wasa Havnen, en havn lige i centrum og skr 300,- lige ud af lommen pr, døgn !! gratis strøm fordi vi var mange eller hvad, men det ville de ellers have skr. 50,- for det bliver for dyrt.

Denne dag er afslutningen på flotilliesejladsen så der var stor middag på Hasselbacken med fantastisk underholdning af Marianne fra Frigg

Flere sejlede allerede videre næste dag efter mange krammere og sikkert også tårer for vi har haft en fantastisk tur, den har helt levet op til vores ønsker og forventninger, vi har været sammen med så mange hjælpsomme, flinke, dygtige og meget mere, mennesker og håber jeg, fået ca. 70 nye venner som vi glæder os til at gense engang i fremtiden. Vi skulle have endnu et par dage i byen så vi har truttet alle afsted.

• Wasa havnen

• Gæster til kl 5 drink inden middagen

• På vej ind i Stokholms havn

Besøg hjemmefra

Princessen skulle besøge farmor og farfar mens vi lå i stokholm hun havde sim mor og far med ! de kom fredag eftermiddag og skulle blive weekenden over. Inden de kom fredag fik vi lidt tid til Skeppsholmen og Gamla Stan lidt skal man jo se når man er der, Wasa museet har vi set tidligere. Det blev også til lidt koncert på slottet.

Derimod skulle Cecilies forældre se Wasa og så havde vi jo tid med den lille, hyggeligt.

I den weekend var der dampbådetræf i Stokholm så der var lidt at se og høre på.

• Vagtskifte på slottet

• Hyggestund

• Se lige dette smukke eksemplar.

Hjem

Skibe til beboelse/ophugning

Nu er vi for alvor på vej hjem, børnene skulle flyve kl 1300 og forlod os allerede kl 1000 så vi kunne ligeså godt sejle, vi skulle følges med Brunhilde, der er dem der mener vi ikke kan undvære hinanden, det er nu ikke helt rigtigt. Vi skulle gennem Sødertalje kanalen det var vi blevet anbefalet det skulle være en meget flot tur og det var det og super sommervejr, vi sejlede helt til Sødertalje og fandt en "havn" måske nærmere en oplagsplads for udtjente skibe, men hyggeligt sted, jeg så en bæver i vandet. Vi lå ikke sammen med Brunhilde, de var så uheldige at dem de lå ved siden af, lige da de skulle af sted, kom i tanke om "afgiften" ja de 100,- kr vi slap.

Man skal læse ordentligt i havnelodsen ellers må man vente, og det gjorde vi, ved broen før slusen ud fra Mæleren og penge ville de også have 180,- skr.  nå men det var en pæn tur og ingen havne afgift.

Askø

På turen mod syd blev det til Askø, det er der nogle går på grund, der var god hjælp fra en lokal han kom med gummiknallerten og bragte et tov over til os så vi kunne trække fri, ligeledes fik vi instruktion om hvor vi skulle sejle, næste var Fyrudden og en anden lille bugt hvor vi lå til klippen det hedder Spårø. Næste blev Runnø og så Kalmar, i Kalmar har vi set borgen så dagen efter videre til Utklippen, i lidt snusket vejr. Næste dag var bedre så derfor til Chr.Ø