Der var optræk til dårligt vejr ind til Bordeaux, men vi slap næsten

Ile Aux Moines den, 2. august 2018

Jeg er igen kommet lidt bagefter så det er ikke sikkert jeg kan huske alt hvad der er sket og måske ikke engang i den rigtige rækkefølge så bær over med mig.

Vi er på vej ind af floden Garonne til Bordeaux hvor vi skal hente børnene, det er en lang tur fra Royan der ligger ved indsejlingen til Garonne for vi kan ikke nå 55 mil på et vandskifte og vi sejler ikke i modstrøm, så overnatning i Paulliac og nu videre til Bordeaux. Efter en de snak med havnemyndighederne i Bordeaux blev det klart at vi ikke kunne komme ind i lystbådehavnen, den er ved at blive renoveret så vi måtte ligge ved en ventebro, dog lige i byen, men uden faciliteter, vi fik koden til porten på SMS da han ikke ville have den ud på VHF og så også gratis.

Lystbådehavnen var ved at blive renoveret så næste år bliver det godt, hvis du kommer forbi.

Så det trælse, bilen, den skulle hentes i Vannes, 10 timers rejse med bus, men turen er jo også på en måde en rejse med oplevelser og det gik forbavsende godt. Der er også mange tog i Frankrig, men de kører alle til Paris så hvis vi ville med tog skulle vi til Paris og så tilbage til Vannes, det system giver plads til flere forskellige busselskaber, vi tog det billigset det tog så også længst tid. Bilen skulle vi bruge til overnatning til de store børn så vi kunne have de små børn i fred.

Vores plan er nu at sejle gennem Garonne og Canal du Medi til middelhavet, altså i 2019, det er dog usikkert om der er dybt nok i Canal du Medi så vi spørger alle vi møder der måske ved det, jaaaah johhh, nej absolut, ja da fin tur der er mange der har en mening og et par stykker vi talte med der kom der fra, ingen problemer, hvor dybt stikke i, ja 1,8 m, OK fint, og når vi så går på trækker vi kølen op til 0,8 m, øv. internettet er gennem travlet og mail til VNF uden resultat.

Så nu er der truffet en ny beslutning, tilbage til Le Havre og ind på floderne der og til middelhavet altså i 2019. Nu har vi fået plads til båden i Brest igen og der er vi på vej til den næste måned ca.

• Det skal nok blive godt, 20 sådanne broer, baggrunden er Tyske U-båds hangarer, de trænger også

• Flot, det er et vinmuseum.

• Kunstneren der har malet dette skal vi have til at se på Limfjordens brohus.

• Busstationen, vi skulle skifte i Nantes.

• I Paulliac stod vi i mudderet ved lavvande.

Se se lige der

Og så kom børnebørnene og de havde deres forældre med, dem fra København, de var længe ventet, siger Irene, vi skulle så have en lille uge sammen. Recharcen omkring Bourdeaux og floden var for dårlig, men det var det eneste sted de kunne flyve til, til bare en nogenlunde pris, så vi måtte jo sejle lidt frem og tilbage på floden, ud til Paulliac, så til Royan med en overligger hvor vi kunne bade og køre i karussel, tilbage til Paulliac og til sidst helt ind til Bourdeaux igen.

De fik så en begivenhedsrig rejse hjem med problemer med taxa til lufthavnen og de sædvanelige forsinkelser.

Vi skulle også bruge bilen så vi kunne komme rundt og se på vinslotte og måske købe lidt ind, et sted vi besøge var nu mere en bondegård heldigvis med en engelsk talende dame så vi kunne få lidt at vide, slotte som vi jo forbinder med fine vinmærker ejes i dag af banker og forsikringsselskaber og har ingen vinproduktion, men navnene bruges Chateau dit og dat, men vinen laves af familieforetagener og mange har gået i arv gennem mange generationer.

Der er heller ingen vinkældre, men vin i store beton- eller ståltanke, betonen for en fast temperatur, kun til allersidst kommer vinen på tønder og så er det den kan udvikles til noget rigtig godt og dyrt. Man skal ikke tage hertil for at købe billig vin Brugsen er billiger, kun nouveau er billig, men der en masser af smagsprøver også af det gode.

• Vinslot, men ingen vin.

• Sikkert i orden, 12 af dem.

• Selv om det ikke er en kælder ser det godt ud.

Så er det blevet den 14. juli, Batilliedagen en stor dag med fest og ballede og især fyrværkerri som vi ser frem til vi får første parket da havnen er blevet afspærret for andre end dem med både. Fyrværkerriet ser vi fra Royan.

Efter vores sidste beslutning har vi rigtig god tid til at komme tilbage til Brest, det bliver øerne igen, Saint Denise Ile D'Oleron nogle dage. Vi ser ikke mange danskere her omkring så sommetider leder jeg på AIS og sørme om ikke der var en i La Roselle, Miraculix, et Long Shoot søg på Google kom op med en Miracilix fra  Nivå som oven i købet havde en hjemmeside dem skrev jeg til og vi enedes om at mødes på Ile D'Re der havde vi et par gode grill aftener, de er på vej til Caribien med ARC. Skærsilden var også kort på Ile D'Re så nu kan vi klare os lidt med danskere. Ellers bare en slapper dag hvor det vigtigste jeg skulle have ordnet var at få opladet min tandbørste 🙂

Allere på næste ø kom vi tæt på igen, en Svensk båd stod på land med hul i stævnen, vi kom i snak med ejerne og over aftensmaden hørte vi lidt om hvad der var sket, de var ganske enkelt sejlet ind i en fiskerbåd med 7 kn bovspryddet krølledse sammen og waterstaget gik gennem stævnen.  I L'Herbaudiere hvor vi var har Beneteau et stort mororbådsværft så der var fine reperations muligheder for dem og alt var sat igang til meget rimelig pris og de havde fået fin service fra Pantanius.

• Edel og Allan fra Miraculix

• Grill igen det sker ikke så tit

• Tiina og Magnus fra Sofia

• Og dem her ser vi hele tiden.

Færgen til/fra Royan

Så er vi videre mod Vannes, det er let at rejse fra og vi har jo stadig bilen der skal hentes i Pauillac. Et par ankerpladser og bøjer på vejen dertil er altid godt og vejret er som i Danmark, alt for varmt der kan dog komme en lille byge om natten, sommetider. Bilen har haft det godt og varmt, fra Paulliac vælger vi at køre ud til Garonne flodens munding og tage en færge over til Royan og så tilbage til Vannes.

Og så for lige at gøre det helt færdigt kørte vi dagen efter til Brest og bussen tilbage så er det til en side og nu kan vi bruge august på at sejle til Brest. Og det tager vi stille og roligt i går sejlede vi 5 mil til Ile Aux Monines det er der hvor man ligger ved flydebroer ude i bugten og bliver sejlet med rib frem og tilbage, lidt uroligt, men der er  meget at se på der er manger der ikke har øvet sig ret meget udi sejlsportens ædle kunst og når der så er en del strøn tilligemed ja det giver flere spændende oplevelser.

• Sidste bustur

• 2 pontoner noget overfyldte, men vi ligger inderst og vinden bærer fra.

• Ham her den lokale kan godt og hvis det kniber så har han en rib på siden.