• Lavvande

  • Højvande

  • En ef gangene inde i Helgoland

Marstal til Helgoland

Den Store sluse i Holtenau

Nu starter eventyret vi har været hjemmefra i en måned og er nu på vej for alvor, næste mål er Holtenau ved indsejlingen til Kielerkanalen (NOK) det endte dog med at vi fortsatte direkte ind i kanalen gennem en af de store sluser de gamle er lukket, og så er det gratis. Vi sejlede til Flermhude Meer, en bugt hvor man kan ankre eller ligge mellem store pæle.

Inde på land kom flere og flere mennesker på strand og broer, så interessant kan det da ikke være med en Dansk båd oven i købet havde flere af personerne taget alt tøjet af underligt, lidt efter viste det sig hvorfor de stod der, der sejlede et ret stort krydstogtskib forbi og det spærrede for udsejlingen, åbenbart usædvaneligt. Dagen efter mødte vi et til The World jeg husker at have lavet noget inventar til nogle badeværelser på det skib, er ikke sikker på de huskede det på skibet.

Vi havde planlagt at sejle gennem Eideren og derfra ud til Helgoland, desværre var Giselaukanalen der forbinder Kielerkanalen med Eideren lukket, vi var blevet orienteret om det så vi nøjedes med en overnatning sammen med et kor af frøer.

Vi tog også en overnatning i Brunsbuttel, støj, rågen, krager, røg, uro, de er ved at bygge endnu en sluse, men det er lidt spændende når de kæmpestore container skibe glider forbi dig i få meters afstand. Afgang midt formiddag ved højvande så vi kunne få medstrøm ud ag Elben, det gik nemt indtil vi mødte et 336 m langt containerskib for indadgående i 4 knobs modstrøm men alligevel sejlede 15 de bølger det lavede kom som en overraskelse 3 stk kæmpestore op på den første og ret gennem den næste og lidt mindre vand ved den 3. der var vand fra for til agter vi sejlede jo 9 i medstrømmen, pas på dem.

Ellers fin tur til Helgoland, dog mest for motor, vi fik plads i sejlklubbens område ved y bom, så kommer der ingen udenpå. Helgoland er heller ikke som vi huskede det (vi var der for 11 år siden) der er mange servicebåde til en ny vindmøllepark de er ved at bygge nord for Helgoland og mange helikoptere så meget uro, men vi fik tanket op i skabet og i tanken. Vi fik også besøgt den underjordiske del af Helgoland, en tur med guide gennem nogle af de tunler der gennemskærer en stor del af øen, de er bygget af Nazi tyskland til ammunitionstransport mellem de forskellige kanonstillinger der var på øen de blev dog total udbombet sammen med resten af øen lige i begyndelsen af 2. verdenskrig, alle beboere var nede i gangene, men måtte efterfølgende evakueres da alt var ødelagt, efter krigen forsøgte Englænderne at sprænge det hele i stykker, det lykkedes dog kun delvist, de blev på Helgoland til 1952 før de oprindelige beboere kunne begynde at flytte tilbage.

Det ser ikke ud af meget men store bov eller hækbølger.

  • Krydstogtskib uden for Flemhude Meer.

  • De er tæt på.

  • Ud af NOK er gennem de små, gamle sluser.