ENDELIG AF STED PÅ SOMMERTUREN 2015

13. maj 2015

Afgang MF 08.05.2015

Så er vi endelig kommet af sted, dog som planlagt i lang tid, fredag den 8. maj.

Meget skulle pakkes i båden og utroligt hvad sådan en lille båd kan rumme for der er meget til 4 måneder. Og mange ting skulle ordnes med båden selv om vinteren har været brugt til klargøring så kom der alligevel til at mangle noget, men vi har ikke travlt så det må klares senere.

Så den sidste uge inden afgang fik vi mulighed for at fremleje vores lejlighed, det gav jo lige lidt extra arbejde. alt tøj, linned, papirer osv skulle pakkes ned og opmagasineres, 25 flyttekasser, men det lykkedes også.

Der blev lidt sejlende frem og tilbage mellem Mou, Hals, Egense og Hals igen.

Mou for at tage afsked med prinsessen og hende forældre, Hals for at handle, Egense for lige igen at sige farvel til prinsessen og så lidt mere handel i Hals og så skulle jeg lige klippes.

I Egense nåede vi også liget at stifte bekendtskab med det, i Aalborg så kendte fænomen "en tovpropel" her dog ikke den forreste propel men den store agter, slæbelinen til gummibåden ! jeg fik den skåret fri kun med våd overkrop. Nu skal jeg have en slæbeline der kan flyde.

Vi har haft en fin tur til Anholt og her er god plads, i dag 4 både tror jeg og det på nye broer så vældig fint, vi bliver her til søndag, måske kommer der flere FTLF'er som vi kan hygge med.

Vi har sendt brev hjem

Vi har allerede været afsted i to uger

Aftensmad i sejlerhuset på Anholt

Helsingør den, 26. maj 2015

2 uger går hurtigt når man ikke skal nå noget, selvfølgelig skal vi nå noget, for dem på Fyn som ikke er helt opdateret ja så er sommerplanerne, Anholt, FTLF pinseetræf i Ebeltoft, nogle dages børnepasning i København og så det med visum til Rusland for der skal vi også til. Men det først efter vi er mødtes med ca. 30 FTLF'er både i Klintholm på Møn den 15. juni.

Dem skal vi mere eller mindre følges med rundt i Østersøen, vi har 9 mødesteder de efterfølgende to måneder, Klintholm, Greifswald, Gedansk, Kaliningrad, Klaipida, Riga, Tallin, Helsinki, Mariehamn og afslutning i Stokholm den 13. august.

Der bliver selvfølgelig også mange andre havneanløb på vejen, men det må vi se.

Nu er det Anholt, dejligt med langskibspladser på helt nye broer, det var svært at råbe andre op, der var lang imellem dem og så var der sådan cirka kuling hver dag og hård kuling hver nat, måske ikke helt rigtigt, men noget i den retning.

Heldigvis var nogle gode venner også sluppet over inden det grimme vejr så det gik ikke helt galt, god mad, gode vine, gode venner og lidt spiritus så går det ikke helt galt.

Afslapning i orangeriet på Azela, hvor flere "tovproblemer" blev drøftet for dem fra Nibe kan også, tov i skrue og ror skulle undersøges, men badevand er det absolut ikke på Anholt i hvert fald ikke for skipper så hellere døje lidt med roret.

Jeg har dog et lille kamera der skulle være vandtæt så det måtte kunne bruges, det viste sig dog kun at være stænktæt og så hurtigt arbejder vi ikke, men kamera i en plastpose og bundet fast til en bådshage kom det ind under båden.

Meget fine billeder især af hænder, plastpose, strips, lidt af Ketty og minsanten også et stykke tov klemt mellem ror og skæg. Problemnet blev senere løst af en dykker så Azela er også videre.

Evanna var der også, underligt, men næsten en hel dag så vi dem ikke, nej de var ikke gået ud til fyret de var under tanken altså den til toilettet, da de endelig kom frem igen var det for at gå i bad. På andendagen blev også toilet problemt løst, når man som os skal være meget længe væk har man mange dele med også et stykke toiletslange.

Efter en uge på Anholt måtte det være nok så over til Grenå og videre til Ebeltoft, måske kunne vi få en god plads i Skudehavnen, det var forvente at der skulle komme ca. 75 både til FTLF's 30 års jubilæum, vi fik en fin plads dog ved en lidt høj kaj, men man indretter sig jo som hjemme.

Efter et par gode dage i Ebeltoft, med flere gode venner hjemmefra, igen mad, vin og spiritus, var træffet slut, det skal dog nævnes af festtalen på den store aften meget handlede om toiletproblemer, synd at Ingerlise og Poul ikke var der.

Nu ligger vi i Helsingør, har besøgt det nye Marinemuseum i formiddag, meget fint.

• Hesselø

• Truende solnedgang

5 uger, en hel ferie !!

Klintholm den, 14. juni 2015

Nu ligger vi i Klintholm, det er på den sydlige ende af Møn, det er her vi skal mødes med dem vi skal følges med rundt i Østersøen, der er allerede kommet mange, der kommer også mange syd fra, en havn med stor udskiftning hver dag.

Der er fine faciliteter, flink havnefoged, plads til 200 både, de har mellem 8000 og 10000 overnatninger om året, det kunne vi bruge lidt af i Aalborg.

Vi har også oplevet lidt siden Helsingør, fin tur til Langelinje NV meget, men det gik fint med genua. Langelinie er altid godt, båden bliver fotografeter utallige gange af asiatiske turister og os med, men man forstår det jo godt, den er pæn.

Og så kom Julius, han havde sin far og mor med, men han skulle blive et par dage, sejle med til Kristianshavns kanal og gennem den nye bro. Bropassaagen gik fint, fine ventepladser på begge sider af broen så jeg kunne gå op til brovagten og få en sludder, broen åbner hver hele time undtagen kl 0800 og 1600 myldertid af cykler, forvent nu ikke et rødt lys når du må sejle igennem, nej underligt, der skal være grønt !!

På venstre side af kanaler er der en lille frihavn, ca. 30 pladser og vores var ledig, herligt kr. 25,- pr. døgn incl. strøm, men der er absolut heller ikke andet, en miljø.

Nu skulle vores visumansøgning til Kalingrad ordnes, det har været forbundet med en del utilsigtede hændelser der ikke skal genfortælles, men behandlingen på ambassaden var helt perfekt og meget professionel nu er det kun spændende om de vil have os ind.

Der blev også tid til et besøg på Orlogsmuseet, en tur i Tivoli og så et hit, en guidet tur på Segway, jeg måtte vride armen om på Irene for at få hende med, efter tre minutter ville hun ikke af igen, efter en kort instruktion og lidt test mellem betonkanoner på en byggeplads susede vi afsted til Amalienborg, Gefion sprindvandet, Langelinie, Den lille havfrue og andet, skidt med serværdighederne, bare ud at køre, får du muligheden så prøv det er let og sjovt.

• Julius på farfars båd

• Måske 50 turistbåde gennem kanalen hver dag, og de vinker allesammen

• Se lige her

• Helt prof.

• Julius i Tivoli, han er glad for Rasmus Klump

• Farvel københavn, jeg har sat skiltet op 45 m til underkant skilter er 6 m højt

Videre til en ny frihavn, Margretheholm, der kunne jeg så gå og mindes min tid i Søværnet for 40 år siden, men næsten alle bygninger er der endnu, meget i særdeles god stand, men det er også værd at bevare, nu er kanalerne fyldt op med husbåde, dog af meget svingende vedligeholdelsstand, men dog meget originalt og hyggeligt, der er skiber der skulle være hugget op for længst og skibe det har kostet millioner at sætte i stand.

På Margretheholm kunne vi også få vand så båden kunne blive vasket, i Kristianhavns Kanal ligge man under store træer og lige nu smider de blomsterne lige ned på båden så den trængte til rengøring for blomste, pizzabakker og div. affald, desværre en ulempe ved kanalen. Vi trængte også selv til rengøring udvendig, det er endnu for tidligt at bruge den sorte vandsæk til brus, vandet i den er ikke frosset men det er tæt på.

Ny frihavn, Ishøj, vi har været der før fint sted og vi skulle have besøg hjemmefra, Cecilie kom og hun havde også sin far og mor med, de skulle være hos os et par dage, heldigvis fik også Julius tid til at komme så det var en god dag.

Der blev også tid til et besøg på Arken, Dansk museum for moderne kunst, hvorfor skal det flydes med udenlanske kunstnere der viser halve køer i formalin, spild af vores penge.

Og så det spændende vi skulle hente vores visa, på cykel til S-tog cyklerne med til Hovedbanegården og ind til ambassaden, der mødtes vi med Ulla og Karsten, mon de var lige så spændte, men det gik, og det blev fejret med en god frokost i Nyhavn, det er jo efterhånden blevet sommer.

Og så i korte træk, spindelvævet børstet væk og til Rødvig, gennem bøgestrømmen til Nyord, Vordingborg, Irene skulle klippes, videre til Hårbolle/bølle for anker i stærk strøm så dårlig søvn og til sidst Klintholm, lige en ting vi har KRYDSET gennem Grønsund og til Klintholm, det er faktisk helt dejligt når den lægger øret til let på roret og så er det blevet lidt varmere, og vi har tid og tålmodighed.

Jeg var lige ved at glemme det vigtigste, je fangede denne havørred på vej over Køge bugt, drabelig fight.

• Sådan

• Maven fyldes med løg, citron og persille pakkes i folie med olie i ovnen en halv time

• Skibene bliver mere og mere mærkelige, her der der hul under på begge leder

• Nyord kirke

• Også Nyord, mon de tror det er jul

• En helt fantastisk blodbøg mellem at det grønne

• Farøbroen fra en usædvanlig vinkel

• Og så lige et Gåsetårn i Vordingborg

• Så mødtes vi i Klintholm, mad igen, pizza og forret fra Brunhildes gemmer

DET ER LÆNGE SIDEN

Den har vist ikke sejlet længe

Pavilosta den, 13. juli 2015

Pavliosta ligger i Letland er en meget lille by og havn, ganske få lystbåde og nogle små fiskebåde, der er store fordele ved havnen der er fred og ro og ingen til at forstyrre med formiddagsøl og den slags og så er der internet, Letland siger at de har det bedst udbredte net i Europa og hot spots alle stedet, vi får se, indtil nu virker det nogenlunde.

Vi får sidst på året lidt grønt på dæk og træværk, men denne har vist fået rigeligt med gødning.

Vi sejler jo sammen med ca 35 andre både, nogle af dem ser ud som om de er på flugt, tidligt op om morgenen af sted af sted se noget nyt, nu tager vi lige et par dage her får ro på også på levertallet.

START PÅ FLOTILLE SEJLADS, KLINTHOLM

Den 15 juni skulle vi alle mødes i Klintholm, ca 35 både på tur rundt østersøen.

Først skulle vi naturligvis fejre Irenes fødselsdag, flag over toppen og det hele og gæster til spisning, der blev fortalt mange historier om beruselse, hvorfor mon, både om når Irene sover den forkerte vej i køjen og Ullas eskapader, men naturligvis ingen historier om de mandlige deltagere.

I Klintholm skulle vi have grillparty så vi kunne lære hinanden lidt at kende, mange kendt hinanden i forvejen på kryds og tværs, en del har været med på flotille sejlads før nogle endda med på alle fem ture, andre kendte hinanden hjemme fra og mange kender hinanden fra pinsetræf i Ebeltoft, så en fin aften. Jeg havde tilbudt at hjælpe med grillen og blev straks udnævnt til chefgrillmester, vi blev nu et par stykkere med ret til at bære en Palbyhue som blev overrakt.

Efter Klintholm gik turen mod Greifswald, der var bestilt plads til os i Museumshavnen, på vejen havde vi lige en ankerligger ud for Barhøft desværre blæste den noget (meget) op i løbet af aftenen, men vi lå godt ankeret sad rigtig godt fast da vi skulle afsted, men den nye ankerkæde kørte perfekt på spillet. Alle sejlere skulle bare en gang i livet prøve at håndtere en rustfri kæde det er så nemt. Efter Barhøft er det Stralsund, vi har været der før så det er kendt, men jeg vil så gerne se Oceanariet og tidligere har der været kø længere end øjet rækker men nu skulle det være, der var en overskuelig kø så det gik. Ocenartiet var OK, men Nordsøcentrets store bassin er bare mange gange større.

I Stralsund har de renoveret pladsen foran domkirken med et nyt springvand, det kommer lige op af jorden og sommetider er der ingen vand, det er meget overraskende både for dyr, børn og mennesker når det starter.

Det er korte stræk i denne ende af sejladsen, vi kæmpede os til Neuhof ca. 10 mil fra Stralsund og dage efter til Greifswald endnu ca. 10 mil. I Greifswald er der 2 broer man skal igennem, mens vi ventede på den føste var der barokmusik og meget moderne ballet på kajen, flot arrangeret af ledelsen. Igen grill på kajen, hyggeligt og vi lærte flere at kende og mange skulle selvfølgelig høre om hvorfor der ikke var flere Aalborg både med, Gajaka, Ulven og Gipsy og hvor de var.

• Grill party i Klintholm

• Denne del af Oceanariet med store hvaler er flot

• Springvand

• Oceanariet i Stralsund og et meget langt skib.

• Gammel musik og moderne ballet

• Broen i Greifswald til museumshavnen

HASTIGT VIDERE

V 1 raket, tror jeg

Næste havn var Peenemunde, vi havde besluttet at sejle inden om Rygen, der er nu så pænt, og så skulle vi se raketmuseet i Peenemunde, hele historien om kraftværk og raketudviklling var nu så omfattende at det blev uoverskueligt havde vi givet os mere tid havde det nok været bedre, men OK.

Overnatning og resturantbesøg i Rankwich igen en fin aften så blev det Swinoujscie i Polen, vi trængte at få suppleret madbeholdningen så på indkøbstur, til stor overraskelse kostede det ca. det halve af hvad det koster i DK det betød at vi måtte afsted endnu engang.

Næste havn var Kolobrzeg der har vi også været før også et hyggeligt sted nu helt moderniseret havn og fællesfacelitetet, igen har EU været ind over og desuden en rigtig turistby med masser af Polakker der skal ud at sejle i de mest mærkelige fartøjer, flere indkøb til halv pris nu også med udvalgte øl.

• V 2 raket, tror jeg.

• Så er der bryllup på fordækket af Brunhilde

• Polske ferierejser

Mens vi lå i Kologrzeg blev et ungt par fotograferet i havnen bl.a. på fordækket af Brunhilde, de var fra Ishøj og kun hjemme i Polen for at blive fotograferet som åbenbart er en stor ting der, vi så flere brudepar som var uenige om fotooptagelserne så de var allerede gift. Vi løb også sammen med Janette og Jan fra Luva en Maxi 909 fra Mosede et par rigtig hyggelige aftener i et telt sejlklubben havde stillet op til os.

Turen langs den Polske kyst er lidt kedelig, sandstrande og skove dog hele tiden med et udkigstårn og radar et levn fra "gamle dage". På den næste strækning skulle vi gennem et skydeområde med skydning, dog kun om dagen så det blev natsejlads til Leba. Leba er endnu en turistby med alt muligt gøjl så derfor hurtigt videre til Hell der er om muligt endnu værre.

Næste havn er Gdansk, her kom vi også til at ligge helt inde i centrum hvor alting sker, stadig sejlads i mærkelige fartøjer og så rav, der er så mange butikker med rav i alle afskygninger at det er næsten utroligt at der findes så meget rav.

Gdansk har stadig store skibsværfter med stor aktivitet, bl.a. en nybygning til Aalborg for Royal Artic Line et mindre skib til bygdeservice i Grønland også meget reparation og kølhaling. Vi besøgte og så værftet hvor nyere tid startede for Polen, man får lidt ståpels når man står foran den gamle port til værftet og besøger Solidaritet museet, det er vigtig historie for Europa som vi kan huske. Busturen til værftet bragte om naturligvis forbi alle store ting i Gdansk, ja flere kirker mange kirker vi har en del bar besøg til gode.

På havnen er opstillet et stort pariserhjul, ikke London Eye, men tæt på det skulle også prøves, tilstået lidt gys i maven på første runde men derefter ok.

I Gdansk var der en stor fællesmiddag med ølsmagning, resturanten havde deres eget bryggeri så det var vi spændt på, direktøren havde købt 3 tønder øl, helt ok desværre var der det samme øl i alle tre godt at det var godt øl og den polske mad var også fortrinelig, næsten det hele, måske er polske restautører ikke helt klar over hvor meget danske sejlere spiser og drikker når mærket hedder ad libitum, de klarede det meget godt.

• Gdansk City Marina

• Pariserhjul i Gdansk

• Udsigten

• Det var her det skete.

• Minedsmærke om starten på arbejdernes oprør hvor 40 blev dræbt

• Hele minedsmærket som arbejderne selv nmåtte betale