Kan man ikke tale sammen er det alligevel ikke svært at forstå at her bor tandlægen.

Der sker mange sjove ting på sådan en tur, sproget feks. det er næste ens i hele den del af vesteuropa ja og også i Rusland, TAXI hedder TAXI, Cafe hedder Cafe, og øl hedder Carlsberg og sådan er det hele vejen igennem. Jeg ved ikke om Polakker, Russere, dem fra de Baltiske lande og Finner kan forstå hinanden, men for os lyder det hele ens og absolut uforståeligt, men lidt alvor overalt kan man faktisk tale et rimeligt engelsk og i Polen også Tysk ja og Finnerne taler også Svensk selv om det ikke er det samme Svenske de taler i Gøteborg så går det.

DER HAR VÆRET MEGET AT SE TIL

Chr.Ø den blå båd har forfulgt os siden Mariehamn ? flinke folk.

Det er godt nok svært at få tid til denne hjemmeside, vi sejler meget og når vi ikke sejler er der så meget der skal ses, feks. kirker der er kirker overalt, bevares mange er pæne men men for at kunne overkomme det er vi (det er Carsten fra Brunhildde og mig) blevet enige om at hver gang vi har set en kirke skal vi se en bodega eller lignende, vi er på nuværende tidspunkt i stærkt undertal med værtshusene, vi kan ikke blive ved med indtag af alt det øl.

Vi er kommet helt til Chr. Ø før jeg har fået tid til skriveriet internetforbindelserne i de baltiske lande har ellers været OK især i Letland de har en politik der siger at alle altid skal kunne komme på internettet og det virkede, men nu er det Chr. Ø og mit 3 abb. må i brug, det har i øvtigt også fungeret nogenlunde. Nu er vi alene, flotilliesejladsen sluttede i Stokholm med en ordentlig fest den 13. august så et par dage med besøg fra Mou specielt princessen savnede sin farfar og måske også farmor.

Derefter har vi haft god tid  ned af Svenskekysten, Brunhilde, som vi har fulgtes en del med gik ind i Hanø bugten mens vi gik til Utklippen og nu til Chr. Ø hvor vi vil være et par dage.

SIDEN SIDST

Der skal meget værktøj til når man makker med motor.

I skal også høre lidt om hvordan det er gået siden sidst, efter Klaipeda var vi i en meget lille havn Pavliosta, med meget lille by, nok mest til ferieturister fra Riga rigtig hyggeligt med en havnefoged der kunne både Engelsk og Tysk og han hjalp med indklaring for embedsmanden kunne absolut kun Lettisk, han blev iøvrigt ikke overanstrengt da der kun var 2 fremmede både.

Havnefogeden orienterede om byen og indkøb, der var et lille supermarked og en torveplads, men dem på torvet synes han var for dyre de var kun interesseret i at sælge til de rige turister fra Riga, vi blev alligevel fristet til at besøge torvet og købte 2 kg kartofler, et lille glas honning og en bakke hindbær det fik gammelmor til 8 € ja vi blev snydt. Der var også en anden usædvanelig ting ved Pavliosta, det regnede vi havde ikke haft regn i lang tid, så jeg måtte sidde under teltet og skrive.

Efter Pavliosta begyndet et tilbagevendende problem, motoren gik ikke ordentligt den gik ned i omdrejninger og op igen aldrig helt i stå men træls, det måtte naturligvis være snavset diesel der havde stoppet filtrene, det har jeg prøver før, så nye filter de gamle var helt rene men der kom nye på, det hjalp ikke, nå det er jo en sejlbåd og vinden passede til turen til Ventsplis, som vi også nåede, så igang med at undersørge hvad der så kunne være galt, intet lå ligefor hvad gør man så, ringer til sin livline Alu Jørn, ja og har du prøver dit og dat og med hans hjælp fandt jeg ud af at oliepumpen ikke gav olie, den er elektrisk og monteret uden på motoren.

Der var selvfølgelig mange venner fra frotillien med gode råd og hjælp, særlig god hjælp fik vi fra Krabask en luffe 46 der havde været på tur i middelhavet for 20 år siden og til den tur havde medbragt en extra pumpe og skipper mente der stadig lå et ellet andet sted og det gjorde den, så på med pumpen og vi var kørende igen, den sad lidt intermistisk og slangerne passede ikke for godt og det gik lidt hurtigt, men det straffer sig.

Vi kom dog afsted næste morgen med kurs mod Riga, dog ikke så længe vi gik for motor og en slange sprang af så på den igen og da også eltilslutningen var blevet lavet ordentligt kørte den, ihvertfald indtil videre.

  • Hvis du ikke skal lave motorrep. så spring over Ventsplis

  • Nok det vildeste i Ventsplis, ko på ydermolen.

  • Venner i Østersøen, Amerikansk destroyer, 28 knob ca.

Bare en af flere diske med frisk fisk

RIGA, jeg havde forventet mig meget af Riga, det skulle være en flot by, det er en flot by vi havde bestilt en guide til at vise alt det spændende, det lå åbenbart i centrum så vi kunne gå rundt. Og de har alt forstået på den måde at de har alle varer og alle brands, men ikke noget billigt her. Et kæmpe fødevaremarked i 3 gamle luftskibshangarer var imponerende, ikke billigt men et enormt udvalg, og det med mad kan vi jo godt lide.

I Riga havde Carsten og jeg foreslået at alle pigerne skulle have en friaften, helt fri for mænd og det ville de gerne, men hvad skulle vi mænd så ihvertfald ikke kede os så vi fandt et sted hvor vi kunne hygge, sparke fender, binde knuder og fortælle historier ikke nogen der skal gengives på tryk, og helt tilfældigvis havde de også godt øl, Fin aften. Også for pigerne de sejlede (de er tossede med det sejleri) med turistbåde på floder og kanaler, spiste deres madpakker og gik på cafe.

Efter et par gode dage i Riga videre mod Tallin, lystbådehavnen i Riga ligge inde i centrum ca 7 mil gennem stærkt trafikeret havn, på vej ud gennem denne havn gjorde motoren igen knuder, men efter trusler med en stor hammer gik det og ude i Rigabugten var vinden perfekt mod en lille havn Kuivizi, nogen havde forsøgt at skabe en ferieby med havn, alle anlæg, alle bygninger og alt andet var der bare ingen mennesker, så ligesom i DK så skal økonomien nok bare saneres et par gange før det er rentabelt.

  • Masser af mad

  • Mere mad

  • I Riga skulle der være pige polterabend lige den dag vore piger havde fri !!

Denne dag den 19. juli 2015 blev desværre en meget kedelig dag, en af vore sejlervenner fra flotillien, Erik fra Njord af Gilleleje faldt overbord og druknede.

 

Vistnok hele Tallind historie i disse to genopførte bygninger

Livet og flotillien skal gå videre så efter en samlet mindehøjtidelighed fortsatte vi mod Tallin, på turen havde vi et par stop i små havne, det var en periode med meget vind og naturligvis fra forkert retning.

I Tallin kunne man ligge i City Hafen eller Olympiahafen, den fra OL 1980, i City hafen koster der € 45 pr overnatning + € 45 for reservering som er tabt hvis du ikke kommer til aftalt tid, vi kunne godt nøjes med den lidt forfaldne Olympiahafen til € 20, udemærket havn med god læ kort afstand til bus, nye toiletter, supermarked lige om hjørnet og flere restauranter.

Tallin er en fin gammel by, men præget af anløb af mange krydstogtskibe der medbringer et utal af meget fotograferende mennesker og så er der mange Finner de fotograferer ikke de køber ind, stort ind så det måtte vi også hellere gøre, vi blev advaret om at Finland er et meget dyrt land.

  • Lidt sjovt når man nu skal restaurere

  • Blomstermarked

  • Det er en flot by med mange originale bygningsværker

Det var her.

Der skulle ske to store ting i Tallin, Julius sammen med hans mor og far skulle besøge os og vi skulle se hvor Dannebrog faldt ned fra himlen. Begge dele lykkedes og vi havde en fin week-end med børnene med sightseeing i byen og fælles adspredelser.

Carsten fik også rettet lidt på bestefar genet.

Da de var rejst var der fællesspisning i Tallin på en fin resturant, ingen problemer med at servere a la carte til 70 mennesker på engang og sådan en svineskank er nu god.

Vi tog endnu en dag i Tallin på cykel til centrum og til City Hafen, godt vi ikke skulle have været der.

Vi er ved at være henne ved den 28. juli og på vej til Helsingfors.

  • Billigt trick for at komme i snak med Julius, at sejle en tur med ham.

  • De synes begge det er sjovt

  • Også de to.

  • OL flammen brændte her.

På stylter.

Det er utroligt hvad folk sejler i nu om dage, se disse billeder.

  • Hvem tror på det fremdrivningsapperat

  • Hul igennem til hvad nytte.

  • ligner noget der er lavet på en teknisk skole.

  • Køkkenbåd, ja den sejlede ind i køkkenet til en lille cafe.

  • Lortebåd

  • Cykelsporten er ved at tage overhånd, måske var det kun under Touren.

  • Langbåd

  • Motorbåd

  • Ved ikke rigtig hvad båd

  • Vandbusbåd

  • På grund båd

  • Ingen kommentarer båd

Sveaborgs private lystbådehavn

Vi var blevet advaret mod Finner de er rethaveriske, det er min ø, det er min bøje, det er min havn og her må du ikke være.

Vi startede besøget i Finland på Sveaborg det meget store fæstningsanlæg lige uden for Helsinki i en lille havn med flere pladser i hvert fald på den ene siden lige noget for en dansker der ikke ville klemmes ind mellem motorbåde på den anden side, 3 både fra flotillien havde fundet vej til dette dejlige sted, der var godt nok skilte på finsk og det forstår vi jo heldigvis ikke, så kom der en mand: dette er en privat havn, men vi er flinke i må ligge her en nat hvis ejermanden ikke kommer hjem, se det var jo nye toner, alle advarsler gjort til skamme. Og ovenikøbet en frihavn. HM HM det skulle senere vise sig at det var den eneste gang vi mødte en flink sejler Finne.

Den 29 juli ankom vi til Helsingfors, der var bestilt plads til os i en havn lige i centrum, fint sted og dyrt, flotillien ejer nu en god del af havnen og servicebygningen så dyrt var det, men det koster med strøm, gratisk vask og sauna, gratis vaskemaskiner og tørring og kaffe med croisainer om morgenen, så alt i alt € 35,- ok når man udnyttede alle fordele, og der blev vasket meget både krop og tøj.

Der var arrangeret udflugt til Sveaborg med guider og frokost, en fin orientering om fæstningsværket og alle dem der havde besat det gennem flere hundrede år, i dag beboet af 800 mennesker i de oprindelige bygninger alt er fredet og bliver løbende istandsat og vedligeholdt. Den gamle tørdok er stadig i brug både til gamle og nyere skibe, der har også været en flyvemaskinefabrik den er dog ikke i brug længere, der er også flere små museer og selvfølgelig alle slags kunsthåndværkere, jeg tror der er en af Finlands stoltheder.

Det er også deres nyeste kirke hugget ind i klippevæggen og med tag af glas og kobber, der er også en russisk kirke og en anden stor en, begge meget flotte, den ene flot indvendig og den anden flot udvendig. Derudover er også denne by stærkt præget af små sorthårede mennesker overalt, de er så små at de har deres mobiltelefonkameraer på en stang for at nå op over andre for at fotografere, de fylder meget, men jeg tror også at de køber meget på det store marked ved havnen.

Et kunstmuseum at international klasse var vi også blevet anbefalet at besøge, den hæklede politibil som vi skulle se var dog blevet udskiftet med fotografier af genitialer i alle afskygninger !

Efter at have fået vasket krop og tøj flyttede vi til en havn 200 m væk til halv pris.

  • Den Russisk Ortokokse, flot indvendig.

  • Katedralen, flot udvendig.

  • Den nye.

  • Her får vi en forfriskning 12 etager over byen.

  • Og her er toilettet på samme etage.

  • Censureret billede fra kunstmuseet