Aalborg til Brest.

Frokost i det grønne

Benodet den 29. maj 2018

Jeg har jo lovet at i år vil jeg skrive lidt oftere så jeg må jo hellere få startet og ikke kun fordi det regner.

Vi har valgt at køre ned til båden, der er så mange ting vi skal have med derned og andre ting der skal hjem og når vi nu har en "auto camper" Den er blevet indrettet med en forhøjet bund så vi kan have ting inde under, nye madrasser (der var vi for nærige jeg havde aftryk af spånplade hver morgen) gasapperatet er afprøvet, vi har en vanddunk og en pøs, køleboks, bord og stole og jeg har lavet et forsejl, intet kan gå galt.

På vejen til Brest skulle vi besøge forskellige venner og familie og vi ville også prøve at holde på kanten af Kielerkanalen og se på både der sejler forbi. Først var vi nødt tilat køre til Nykøbing, der var Gitte og Mikkel sejlet hen med mine børnebørn og de havde ikke fået sagt farvel til farfar eller måske var det omvendt, de (børnebørnene) blev i hvert fald glade for at se mig og Irene. dernæst Irenes søster Annie i Norsminde så det var jo en overkommelig tur selv om vi ikke tog den lige vej ned af E45 men flere omveje hvor vi ikke har været før, desværre fik vi ikke lov til at prøve sengene bag i da vi fik tilbudt overnatning hos Annie og Peter. De har en af Aarhus flotteste græsplæner, det koster kr. 150,- til vanding i døgnet, men nu i dag er der kommet regn så de kan blive boende.

Næste besøg var hos Jytte og Peter i Gejsing ved Vejen, også på denne tur kom vi til steder vi ikke har set før, Peter er en gammel kunde og nu kød leverandør af det bedste Longhorn oksekød. Også her fik vi tilbudt en seng.🙂

Nu mod Kielerkanalen, efter flere forgæves forsøg fandt vi en fin plads, vi måtte krydse kanalen 4 gange, godt det er gratis. Så nu blev det grill mad og afprøvning af sengen og pøsen, det gik nu meget godt (bortset fra madrasserne)

Næste morgen (man vågner tidligt i sådan en) over Kielerkanalen igen og til Glückstadt for igen at sejle over Elben til Cuxhaven, for et par år siden var jeg der og så en OE32 som jeg absolut måtte se igen og fotografere, dengang havde jeg ikke tid da jeg skulle nå tidevand ind til Brunsbüttel.

Næste stop Amsterdam hvor vi lige skulle hilse på Hugin og besætning (vi fulgtes ad en periode sidste år) de sejlede tilbage til Amsterdam for overvintring og vi skulle lige høre om alt var gået som det skulle og det var det, Freja og Kasper skal igen være forældre. Det regnede, meget, så vi tog et hotel.

Så til Harlem, ad omveje for der jo ikke langt der ligger Blue Dane med Niels/Dorthe og Marianne/Steffen ombord, de mente ikke der var plads til os så vi måtte sove i bilen på en parkeringsplads, allernådigst udleverede de koden til bad og toilet og sørme om vi ikke også blev inviteret på aftensmad, hyggelig aften. Det var så de sidste danskere indtil nu, der er ikke mange på de her kanter.

• Nykøbing

• Norsmindes flotteste græsplæne.

• Peters eller er det Jyttes Longhorn

• Ved Kielerkanalen

• Havestuen på Blue Dane Se hvor glade de er når der er spiritus på bordet

Så går det videre sydpå, fandt en lille campingplads på vejen, desværre havde campingfatter fri om onsdagen så det var selvbetjening. Når man giver sig god tid og kører uden om motorvejene er der altid noget at se på feks en del af Holland med Hortensia.

Vi var også gennem Saint Malo for lige at se det med og så kom vi frem til Brest, så lige lidt på båden og fandt så en campingplads. Vi havde regnet med at kunne bo på pladsen ved båden, men det blev for bøvlet med bad og toilet og båden var jo fyldt med grej så vi lejede en lille hytte på campingpladsen, toilet er dog bedre end pøsen siger Irene.

• Saint Malo

Så er det bare i gang med klargøring, for snavset det er den og der er lidt bundmaling der skal klares, der hvor den havde stået derhjemme og så skulle vandlinien løftes lidt agter, hvorfor mon, efter 30 år ?

Den eneste skade der var sket var at den ene lazy jack snor var faldet ned fra øverste saling, popnitterne var tæret så bøjlen var faldet ned, jeg fandt den på jorden, det gav så søvnløse nætter at jeg skulle i masten for at få det ordnet. Ellers hårdt arbejde med rengøring og polering.

Vi kom onsdag aften og bestilte tid til isætning, desværre var der ingen tider før om tirsdagen, der var et par helligdage ind i mellem, men vi holdt på og kunne se at lørdag ville vi være klar med bund og fribord og det ordnede sig med en pose indeholdende gode danske øl og lidt slesk tale, så lørdag kl. 1100 kom vi i, det er noget lettere at ligge langskibs ved en flydebro når der skal ordnes så meget.

Det med lazy jack nagede mig noget, men så fik jeg en ide, kunne jeg nå det øverste saling, fra den bro traveliften kører ud på, ved lavvande, over og måle med en lang snor, det skulle kunne lade sig gøre, måske ville vi stå på bunden, men jeg fik kun en chance i denne måned da laveste lavvande er på vej op, så dagen efter blev den klaret. Det var forøvrigt næsten umuligt at krænge båden over med spilerfaldet, det troede jeg jeg let kunne have gjordt

• På det yderste af neglene.

• Hytten vi boede i næsten en uge.

• Lige efter vi forlod beddingen mødte vi denne fætter.

• Nu er vi klar.

Det er et stort arbejde med klargøring, det fornemmes ikke hjemme når det går over længere tid, men her hvor det alt sammen skal ske på en gang så tager det en hel uge fra morgen til aften, og så er overbygningen ikke engang poleret, men nu er der også sorteret i tøjet, bøger er lagt på lager og en hel del er i bilen det skal med hjem. For ikke at tale om indkøb og stuvning af det, men nu er vi klar, vejret er godt og vi er på vej til Cameret su Meer.