Hjemme igen

Dokkum, meget hyggelig

Aalborg den, 8. november 2016

Jeg skal jo have dette skriv om vores tur gjordt færdig, der er jo gået lidt lang tid, men der har også været meget at se til.

Vi er i Leuwarden, det vil sige vi sejler gennem Leuwarden vi kommer fra Harlingen og Franeker og er på vej til Dokkum vi sejler også gennem Burdaard her koster det 3,5 € i bropenge for tre broer i Dokkum koster det 5,- €  der er mange både omkring os så vi fortsætter måske kan vi finde en lille bro ved brinken. Der er mange steder hvor man må ligge 1 eller tre døgn, ved nogle af den er der kun en bro og har ikke adgang til land heller ingen strøm eller vand, til gengæld er det gratis.

Det småregner men aligevel fortsætter vi og finder også et lille sted lige efter en sluse/bro pænt så der kom straks en mand der ville have 10,- € nej ikke for en græsplæne så videre og vi finder også et fint sted en lille bro i læ af nogle store træer fint for nu både blæser og regner det. Det blev til 31 mil 7 1/2 time 2 sluser og 13 broer.

Næste morgen regner det stadig så om på den anden side og sove videre vi har jo ikke travlt, regnen stille dog af op af formiddagen og som vi skulle videre kom en kendt båd Gwendoline med Kim og besætning, dem sejlede vi sammen på Baltic Rally i 2015, de er nu på vej til Caribien og videre i de næste tre år, Niels hjemme fra skal med over Atlanten, jeg håber de får ryddet lidt op på dækket inden de skal på havet, vi sejler videre til Groningen.

• Gwendoline

• Det var her vi lå

• Kunst på undersiden af en bro

Det må vist være en klap bro, på vej ind til Groningen

Det er den 10. august vi kommer til den første bro ved Groningen lidt før de åbnede efter middagspausen, der er 13 broer foran os og mange både begge veje og det kan tage lang tid, men alt gik super alle var klar og vi kom igennem på 1 1/2 time meget hurtigere end da vi sejlede den anden vej.

Midt i Groningen er der en havn Oesterhaven, der er der en super havnefoged, voksen kvinde, med fløjte og gammeldags råber og hun ved noget både spotter hurtigt størrelsen og finder en god plads.

Her i havnen ligger Kaskelotten Gorm Den Gamle, vi er på besøg om aftenen, de har tre mindre børn med og er på vej til Caribien, desværre har de haft et uheld konen havde fået et skøde i øjet og beskadiget det, hun fik behandling på universitetshospitalet så de havde ligger der et stykke tid.

Torsdag er Irene lidt sløj og har ondt i benet så jeg går tur og får handlet lidt, i løbet af dager bliver hun mere dårlig og ender med 40 i feber, fredag er det helt galt, høj feber og knæet, det kunstige er rødt og hævet, noget må gøres. Havnefogeden finder en læge jeg kan ringe til og efter kort tid kommer en læge, heldigvis en sejler, han ser på knæet og ryster på ovedet, der skal andre se på så han finder et hospital der har kapacitet, skaffer ambulance og sørger for at hun kommer godt afsted, let var det ikke først skulle båden flyttes så vi kunne ligge langskibs så to store reddere nede i båden de skulle bære Irene op, det gik.

Modtagelsen og den behandling vi fik på sygehuset var super, hele tiden orientering og hvad det skulle ske og ca. hvornår og meget personale og alle talte engelsk så midt i sygdommen en god oplevelse. Kort, knæet blev åbnet og renset og Irene fik antibiotika og fik det lidt bedre. Jeg kontaktede SOS International og de satte alt i gang mht. hjemtransport også professionel hjælp. Hjemrejsen blev planlagt til 16. august.

Med det på plads blev min hjemrejse planlagt, vejret og tidevand så perfekt ud så jeg forlod Groningen den 13. om aftenen, igen med hjælp fra havnefogeden som sørgede for at broerne ud af Groningen ville åbne selv om jeg var lidt sen på den.

• Mere plads end om bord

• Fint vejr til hjemturen

Jeg startede ud til Delfzijl og blev der natten over for så passede det med tidevandet ud af fjorden. Jeg besøgte klubhuset, flinke folk og fine priser på alt 1,- € jeg fik nogle fiduser om at sejle ind over det lave vand til Norderney, afgang 2 timer før højvande fra Delfzijl så skulle det passe, men da jeg kom til det første plateau så turde jeg ikke, videre i fuld fart forbi Borkum og så mod Norderney 10 timer 54 mil fint snit. I Norderney lå en tysk båd Contessa 36 som vi fulgtes med et par dage da vi sejlede vestpå gennem Holland.

Så bliver det Cuxhaven, så Brunsbuttel handlede lidt snakkede med en dansker der havde været i Paris i sin B31 og var nu på vej hjem. dagen endte i Rensborg, endnu en Dansker, Mathis kom sejlende i slæbebåden, fik et par øl sammen med ham fra B 31. tidligt op og ud af kanalen, i slusen skedte det der ikke må ske, jeg faldt i vandet, men man er jo lidt adræt så kun fødderne blev våde. Vejret er stadig perfekt, dog for lidt vind, lige inden om Laboe for at tanke og så til Sønderborg, lang dag 12 timer 60 mil, så jeg tildelte mig selv er resturantbesøg for at få en god bøf.

Det er nu den 17 august og Irene kom hjem og blev indlagt på syd.

Sønderborg  til Middelfart til Tunø, mødte lige en gammel bekendt på vejen Anka af Fåborg flot OE 32 vi fik lige en snak det var stadig fantastisk vejr. Tunø til Bønnerup begivenhedsløst, dog lige en bekendt i Bønnerup BB 10 m Marie af Nibe

Søndag den 21 august kl 1800 gik jeg gennem broen og var hos Irene kl 1900

Bortset fra den sidste uge har det været en perfekt sommertur med overvejende fint vejr, ingen uheld.

Vi har sejlet 2210 sm motoren har kørt i 350 timer, havnepenge 10.240,- bropenge ca. 450,- diesel ca. 3.500,-